Lekvár alaprecept

Az alapötletet Kingától kaptam, hogy ilyen simán lehet lekvárt főzni. A sárgabarackkal kezdtem, amikor egyszer csak lett 5 kiló barackom, aminek a befőzésére egy fél este állt a rendelkezésemre, Kinga meg megnyugtatott, hogy ezzel semmi meló. Hát így is lett, azóta már hasonlóképp készült az áfonya és hétvégén az őszibarack és a szilva is. Amiket persze nem terveztem befőzni, de először rendeltem a Niklakertes zöldségládámhoz, aztán Anyucitól is hoztam utánpótlást. De nem bánom, mert nagyon finom mindegyik. :) :)

Hozzávalók:

  • 2-2,5 kg gyümölcs 
  • 3-4 ek cukor (nálam ez nyírfacukor volt)

 

Elkészítés:

A gyümölcsöt jól megmossuk, kimagozzuk, leszedjük a szárát, és minden egyebet igény szerint. :) A nagyobb gyümölcsöket kisebb darabokra vágjuk, én a szilvát, barackokat negyedeltem. Beletesszük egy nagyobb edénybe, krumplinyomóval összenyomkodjuk, hogy egy kis levet engedjen. Aztán kislángon feltesszük főni. Itt kb egy negyed-fél órára ott is lehet hagyni, néha kicsit kell keverni rajta, hogy nehogy leégjen, de ahogy elkezd levet engedni, már nem fog. Aztán hagyjuk főni. Én nagyjából egy-másfél órát hagytam, így elég sűrű, lekváros állaga lett, és szétestek a gyümölcsök rendesen. Mikor már szimpi az állaga, akkor a 3-4 ek (a gyümölcs savanyúságától és ízléstől függően) cukrot beleszórjuk. Többet ne tegyetek szerintem, egyrészt egészségesebb is, de leginkább azért, mert így megmarad az igazi íze a gyümölcsöknek. Amíg fő a lekvár, addig a befőttesüvegeket betesszük a mosogatóba, feltöltjük meleg vízzel (hogy kicsit átmelegedjenek, és ne robbanjanak szét), a kupakokat egy porcelán tálkába tesszük. Forralunk vizet, kiöntjük az üvegekből a meleg vizet, és feltöltjük forró vízzel, leöntjük a kupakokat is úgy, hogy ellepje. A lekvárokat tűzforrón ezekbe a fertőtlenített üvegekbe töltjük, lezárjuk, és 5 percre fejre fordítjuk. Aztán 1-2 nap száraz dunszt. Mióta így fertőtlenítek még semmi nem romlott meg, pedig ahogy látjátok semmi tartósítót nem használok. :)